Estudi sobre la població catalana a l’exterior

https://drive.google.com/file/d/1zPnoQQ9BXvgbx7BcKpAfvVHryi1l4k9c/view?usp=drive_link

El 19 de març, l’INE (Instituto Nacional de Estadística), ha publicat les dades del ‘Padrón de Españoles Residentes en el Extranjero’ (PERE) tancades a dia 1er de gener de 2026. Aquestes dades de l’INE s’elaboren sobre la base dels registres consulars i inclouen la població inscrita per votar [els que formen part del CERA (Cens Electoral de Residents Absents)] i els menors de 18 anys.

Segons les dades de l’INE, un total de 427.423 catalans estan inscrits als consolats espanyols d’arreu del món (un augment de 20.744 en un any, el 5,1%) mentre que la xifra d’espanyols inscrits s’eleva a 3.202.002 (un augment de 156.036 residents exteriors en un any, també el 5,1%).

L’any 2025 s’ha caracteritzat, en el cas català, per una continuïtat en el creixement de la població resident a l’exterior amb un augment del +5,1% que és gairebé idèntic al dels anys 2023 i 2024 que va ser del 5,2% i superior al de l’any 2022 que va ser del +2,9%.

Les altes consulars han estat 33.947 a 2025 però les 13.203 baixes consulars en el mateix període han deixat el saldo final d’inscripcions consulars en un augment de 20.744 persones.

També segons els resultats de 2024 van ser 30.030 persones amb nacionalitat espanyola residents a l’exterior les que van retornar per establir-se a Catalunya. El retorn es manté estable en els darrers anys amb 31.892 retorns a 2023, 27.569 a 2022 i 29.843 a 2021.

En el cas català les persones que van marxar de Catalunya a 2023 tenien un nivell d’educació superior en un 39,34% dels casos, un nivell de Segona etapa d’Educació Secundària i Educació Post-secundària no Superior en un 22,16% dels casos, un nivell Primera etapa de Educació Secundària i similar en un 26,72% dels casos i un nivell Educació primària i inferior en un 11,77% dels casos.

• La població catalana resident a l’exterior i inscrita a consolats continua mostrant una tendència continuada a l’augment.
• L’emigració continua essent una solució a les dificultats econòmiques i laborals de moltes persones.
• El volum de sortides de catalans cap a l’estranger es manté encara en valors significatius.
• Els retorns des de l’estranger cap a Catalunya, que eren un fenomen poc significatiu en anys anteriors, mostren cada cop uns valors més a l’alça.
• Està plenament justificat parlar de l’emigració de catalans a l’exterior com una pèrdua de talent.
• Una part important de les noves inscripcions consulars provenen de naixements als països de residència i d’un ús molt intens de les possibilitats de recuperació de la nacionalitat espanyola.

Conferència: Imatges del retorn: el gir neorural en el cinema català recent

Demà dijous 26 de març a les 18h, el Centre d’Centre d’Études Catalanes (Université Paris-Sorbonne) proposa una conferència del professor d’universitat d’Alacant, Toni Maestre Brotons, professeur à l’Universitat d’Alacant (Pays valencien), actualment en programa de recerca a París. La conferència es titula : Imatges del retorn: el gir neorural en el cinema català recent.

Si hi voleu participar, us heu d’inscriure per mail a:

lettres-etudescatalanes-secretariat@sorbonne-universite.fr